Kapstadt im Juni – Ein edles Konzert fuer Feinschmecker
Angenehm warmes Wetter herschte Mitte Juni in Kapstadt mit stahlblauem Himmel. Der Wettergott belohnte ein Wochenende voller Opernmusik; am 14. und 16. Auffuehrungen der “Lucia di Lammermoor” – eine separate Besprechung folgt – und am Samstag den 15.Juni gab es in der schoenen, intimen Erin Halle ein Konzert des Tenors Sipho Fubesi und des (Bass)baritones Lutando Qave. Ein kleineres, aber edles Konzert mit diesem Tenor – der auch schon fuer SITTOPERA™ aufgetreten ist – und der auch herausragend um die Pflege und Ausbildung junger Taelente bemueht ist und dem edlen Bassbariton Luthando Quave , der in Europa fest in Daenemark und Schweden verankert ist. Ein Konzert um Tenoere und Baritone sowie deren Konflikte aber auch Freundschaften in diversen Opernhandlungen.
Eingeleitet wurde mit dem bekannten Duet “Au fond du Temple Saint” – immer wieder zu hoeren und immer wieder schoen – aus Bizet’s “Perlenfischer”; “La Fleur”, “Votre toast’und “Je suis Escammillio” aus “Carmen” – ein geradezu klassischer Tenor-Baritonkonflikt & auch immer wieder schoen anzuhoeren – vor allem die typische Opernidio synkrasie dasz alle Spanier in dieser Oper franzoesisch singen. Koennte man nicht einmal ein spanisches Carmenlibretto verfassen ? Es folgte “Per me giunto”, Arie des Rodrigo (Marques de Posa) aus “Don Carlo” – auch ein aporetischer Tenor-Baritonkonflikt – und das Liebesbekenntnis des Herzogs “Ella mi fu rapita … Parmi veder le lagrime’aus dem 2.Akt des “Rigoletto “. Sodann gab es leichtere Kost aus dem Reich des Musicals mit “Stars’aus “Les Miserables”, “This is the moment” aus “Jekyll & Hyde”und “You’ll never walk alone” aus “Carousel”.
Sipho Fubesi ist ein eleganter lyrischer Tenor, sehr wohlklingend und sicher in Gesang und Spiel. Luthando Qave ist ein kraftvoller aber dennoch wohldosiert klingender Bassbariton.Beide vereint in einem Konzert sind ein Ohrenschmaus und ein musikalischer Leckerbissen, gerade wenn die “Ohrwuermer” praesentiert werden. Zwei weniger bekannte Arien waeren zwischen all dem Popularen auch nicht schlecht gewesen aber die ausgewaehlten populaeren Arien und Szenen sind dies eben zu Recht.
Jeremy Silver, Dirigent, Dozent an der Universitaet Kapstadt und Pianist , alles auf sehr hohem Niveau, begleitete wie immer sicher und einfuehlsam auf dem Piano.
Die Saenger hatten Spasz und auch das Publikum. In der gut besuchten Erin Halle spendete es reichlichen, wohlverdienten Applaus, Bravorufe und Rufe nach einer Zugabe. Der musikalische Feinschmecker wurde mit diesem Konzert bestens bedient. Nochmals: fuer die Vielzahl herausragender suedafrikanischer Talente und ‘rising stars” der Opernwelt sollte von oeffentlichen Stellen und privaten Sponsoren viel mehr getan werden, da ansonsten Schaetze verlorenzugehen drohen . Klassische und Opernmusik sollten “never walk alone”.
Einige, nach dem Konzert servierte Glaeser excellenten suedafrikanischen Weins rundeten den Abend auch kulinarisch hervorrragend ab.
Harald Sitta
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Cape Town in June – a noble concert for the connoisseur
A pleasantly warm weather prevailing mid of June in Cape Town with a bright blue sky. The weather-god rewarded a weekend full with opera music; on the 14th and on the 16th performances of “Lucia di Lammermoor” – a separate review is following — and on Saturday the 15th a concert of the tenor Sipho Fubesi and of the (Bass)baritone Lutando Qave took place in the elegant, intimate Erin hall. A smaller, but noble concert with this tenor – who already appeared for SITTOPERA™ – and who also excels in the training and education of young talents and the noble bass-baritone Luthando Quave , who in Europe is firmly set in Denmark and Sweden. A concert around tenores and baritones and their conflicts or also friendships in various opera plots.
The concert started with the well known duet “Au fond du Temple Saint” – again and again to hear and again and again beautiful – from Bizet’s “ Pearl-fishers”; “La Fleur”, “Votre toast’ and “Je suis Escammillio” from “Carmen” – a real classical conflict of tenor and baritone & and also always nice to hear – especially this typical opera idiosyncrasy that all Spaniards have to sing French. Could not someone write a libretto for this opera in Spanish ? It followed “Per me giunto”, aria of Rodrigo (Marques de Posa) from “Don Carlo” – also here a a-poretic conflict between tenore and baritone – and the confession pf love by the Duke “Ella mi fu rapita … Parmi veder le lagrime’ from the 2nd act of “Rigoletto “. Then more easy going music from the realm of musicals was served with “Stars’ from “Les Miserables”, “This is the moment” from “Jekyll & Hyde”and “You’ll never walk alone” from “Carousel”.
Sipho Fubesi is one elegant lyric tenor, very fine sounding and secure in play and singing. Luthando Qave is one powerful but well dosed sounding bass-baritone .Both united in one concert are a feast for the ears and a music delicacy; especially if the ‘earwigs’ are represented. Two less well known pieces in between all the popular ones would not have been wrong but the selected pieces are popular in their own right.
Jeremy Silver, conductor, lecturer at the Cape Town University and pianist, all on very high levels, accompanied on the piano, as always secure and understanding.
The singers and the audience, all had fun. The audience in the well booked Erin Hall gave a lot of applaus , well deserved applause, bravos and shouts for an encore. The music connoisseur was with this concert very well served. Once again: for the multitude of outsatnding South African talents and ‘rising stars” from the opera world should be done much more by public authorities and private sponsors as the danger exists, that real treasures get lost. Classical and opera music should “never walk alone”.
Some, after the concert, served glasses of excellent South African wines made the evening also very enjoyable in a culinary sense.
Harald Sitta