Passenger servicesSI OP DNM grosses Konzert im Linder Auditorium 10.8.2023
JOHANNESBURG – GALA KONZERT DES MZANSI NATIONAL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Es tut sich nunmehr viel im Reiche der klassischen Musik und der Oper hier bei uns im Sueden. “Tosca’wurde im Juli in Johannesburg gegeben -” Der Neue Merker” berichtete-, im September in Kapstadt; alleine diese Woche gab es am Feiertag (Nationaler Frauentag) , dem 9. August eine Sonderveranstaltung von SITTOPERA fuer den Rand Club mit der jungen, vorzueglicher Sopranistin Marina Botha-Spies, am 10.August das Galakonzert des Mzansi National Philharmonic Orchestra mit der jungen, aber bereist ueberragenden Sopranistin Cecilia Rangwanasha , am Freitag eine Veranstaltung des JoZi Opera Ensembles, am Samstag den 11.August ein grosses Konzert von SITTOPERA mit dem in New York ansaessigen Tenor und Komponisten Ongama Mhlontlo, wiederum im Randklub und am Sonntag wiederum eine JoZi Ensembleveranstaltung. Eine “Grosskampfwoche”.
Zurueck ins ausverkaufte Linder Auditorium. Das “Mzansi’Orchester – der umgangssprachliche Begriff leitet sich von “ Mzantsi”ab , das in der Xhosasprache “Sueden’bedeutet – wurde 2021 konstituiert und stellte sich der Oeffentlichkeit letztes Jahr vor, versammelt die besten Orchestermusiker Suedafrikas und dient der nationalen wie internationalen Praesentation und Foerderung klassischer Musikkultur. 2022 trat das Orchester bereits mehrmals international auf und absolviert nunmehr seine zweite nationale Tour von Johannesburg ueber Kapstadt nach Port Elisabeth. Der erste Teil des Konzerts umfasste die Overtuere zu “La Forza del Destino” , “Pace,pace mio dio” , das intermezzo von “Cavalleria Rusticana”, die Arie der Liu “Signore, ascolta’aus “Turandot”, das Vorspiel zum 3.Akt “Lohengrin” und die Hallenarie der Elisabeth aus “Tannhaeuser”. Cecilia Rangwanasha ist einer der besten Sopranistinnen Suedafrikas mit voluminoeser, dramatischer wie auch lyrischer Stimme, dennoch fein dosiert und mit grossem Wagnerpotential. Schon 2019 trat siefuer SITTOPERA im Rand Club auf, schloss ihre Ausbildung in Covent Garden ab und ist seit 2021 in Bern engagiert wo sie bereits als Elisabeth von Valois, Fricka ( im “Rheingold”) , Mathilde und als Iphigenie ( “Iphigenie en Tauride”) beeindruckte. Ihre drei Arien zeigten sie von ihrer lyrischen wie dramatischen Seite ( sowohl a la Verdi als auch a la Wagner) , vor allem ihr Glanzstueck, die “Hallenarie”. Unter der Stabfuehrung des fuer die erkrankte Marin Alsop eingesprungenen, jungen US-amerikanischen Dirigenten Joseph Young begleitete das Orchester souveraen die Solistin ( nur am Ende der “Hallenarie’bitte ein bisschen das Blech zuruecknehmen) und praesentierte eine rauschende “Forza del Destino”Overtuere, ein herrlich lyrisches “Cavalleria”Intermezzo und ein schoenes Lohengrinvorspiel (nur ganz am Anfang etwas unsicher) .Alles in allem: ein Schwelgen in schoensten Opernmelodien. Als Zugabe gab es noch das Lied “Pata Pata” aus dem populaerem suedafrikanischem Musical “Ipitombi”dessen Melodien auch nach ca 50 Jahren noch frisch wie am Beginn klingen. Viel wohl verdienter Jubel, Bravorufe und stehende Ovationen fuer Cecilia, das Orchester und den Dirigenten.
Im zweiten Teil praesentierte das Konzert die 5. Symphonie Gustav Mahlers. Die von Schwermut, Trauer, Resignation, Sehnsucht nach Erloesung und befreiender und strahlender Ueberwindung dieser Gefuehle gepraegte Themen und Melodien dieser Symphonie gehoeren sicher zum mitreissendstem aber auch fordernstem , was Mahler je geschrieben hat. Nur wahre Meister koennnen die musikalischen Ansprueche dieses Werkes erfuellen und Orchester und Joseph Young erfuellten diese im hoechsten Masze. Fast schon wienerisch elegant im rhytmischem Spiel der Streicher in den romantisch gefaerbten Themen des dritten Satzes, prachtvoll das Blech ( fast unfair hier noch die Hoerner herauszuheben) und grossartig das Holz. Ein rauschendes Zusammenspiel zu dem auch die sehr praezis gespielten Schlagzeuginstrumente ausgezeichnet beitrugen fuehrten zu fulminaten Hoehen der Interpretation. Hinreissend fuer das Auditorium und ein besonderes Kompliment an Joseph Young. Einfach ‘top’ist dieser junegere und sehr sympatische Dirigent. Auch hier wohlverdienter Jubel, Bravorufe und stehende Ovationen. Ein unvergessliche Abend im Linder Auditorium. Bemerkt sei noch das hervorragend und sehr informativ gestaltete Programmheft und die gute Organisation mit einem sehr freundlichem und hilfsbereitem Personal. Kulturtourismus nach Suedafrika ist sehr zu empfehlen.
Harald Sitta
JOHANNESBURG – GALA CONCERT BY THE MZANSI NATIONAL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Nowadays a lot is happening in the realm of classical music and opera right here with us in the South. “Tosca’was performed in July in Johannesburg – “Der Neue Merker’ reported – , in September it will be produced in Cape Town; alone in this week we had on the holiday, 9th of August a special performance for the Rand Club by SITTOPERA with young, brilliant soprano Marina Botha-Spies, on the 10th a gala concert by the Mzansi National Philharmonic Orchestra with young but already outstanding soprano Cecilia Rangwanasha , on Friday an event done by the JoZi Opera ensemble , on Saturday 11th a great concert by SITTOPERA with New York based tenor and composer Ongama Mhlontlo, again at the Rand Club and on Sunday again an event by the JoZi ensemble. A “big fighting week”.
Back into the sold out Linder Auditorium. The “Mzansi’Orchester – this vernacular term derives from the Xhosa word Mzantsi” meaning “South” – was constituted 2021 and presented itself last year to the public, assembles the best orchestra instrumentalists of South Africa and serves the national and international presentation and support of classical music culture. 2022 the orchestra appeared on various occasions internationally and now does its second national tour from Johannesburg via Cape Town to Port Elisabeth. The first part of the concert embraced the overture to “La Forza del Destino” , “Pace,pace mio dio” , the intermezzo from “Cavalleria Rusticana”, the aria of Liu “Signore, ascolta’ from “Turandot”, the prelude to the 3rd act of “Lohengrin” and the Hallenarie of Elisabeth from “Tannhaeuser”. Cecilia Rangwanasha is one of the best South African sopranos, possessing a voluminous, both dramatic and lyric voice, fine measured and with a great “ Wagnerpotential”. Already 2019 she appeared with SITTOPERA in the Rand Club , finished her education and training at Covent Garden and is employed since 2021 in Bern where she already impressed and convinced as Elisabeth von Valois, Fricka ( in “Rheingold”) , Mathilde and as Iphigenie ( “Iphigenie en Tauride”) . Her three arias showed her from both her lyrical and dramatic side ( both a la Verdi and a la Wagner) , especially her brilliant piece, the “Hallenaria”. Guided by the young, US-American conductor Joseph Young ( who ‘ jumped in’ for Marin Alsop being unfortunately sick) the orchestra accompanied the solo voice in a souverain way ( only at the end of “ Hallenaria” please take back the brass a little bit) , presented a roaring “Forza del Destino”overture, a wonderfully lyrical “Cavalleria” intermezzo and a fine “ Lohengrin” prelude ( only in the very beginning a little bit in-precise) .All in all: one voluptuos playing of finest opera melodies. As an encore we heared the song “Pata Pata” from the popular South African musical “ Ipitombi” which melodies even after about 50 years still sound fresh as in the beginning. A lot of well deserved applause, shouts of bravo and standing ovations for Cecilia, the orchestra and the conductor.
In the second part the concert presented the 5th symphonie by Gustav Mahler. The themes and melodies of this symphony which are coined by melancholie, grief, resignation, desire for redeem and the liberating and brilliant overcoming of these sentiments surely belongs to the most moving but also to the most demanding ever written by Mahler . Only true masters may fulfill the musical standards of this oevre and the orchestra and Joseph Young fulfilled them in the most highest way. Very elegant ,nearly in the Viennese style in their rythmic play the strings had been in the romantically coloured themes of the 3rd part , gorgeous the brass ( nearly unfair to especially mention the French horns) and magnificently the wooden instruments. A grandiose playing together to which also the very precise playing percussion instruments contributed excellently . That led to a fulminate height of interpretation. It was very moving for the audience and special kudos to Joseph Young. Simply ‘top’ this younger and very sympathetic conductor is. Well deserved applause, shouts of bravo and a standing ovation also for this part. An unforgettable evening at the Linder Auditorium it was . In addition remarkable the very well and informative designed program booklet and the good organsation with a very friendly and helpful staff. Cultural tourism to South Africa is very commendable.
Harald Sitta